Ga naar de primaire navigatie Ga naar inhoud Ga naar voettekst
  • IN DUTCH

LATEN WE PRATEN

Details

General Admission
9.50

Laten We Praten

Aflevering 4, donderdag 11 november
Historische romans zijn altijd populair geweest bij lezers, maar vormen een extra uitdaging voor de schrijver. Die moet niet alleen zijn personages maar ook een voor het publiek vreemde omgeving tot leven wekken. Het lijkt er niettemin op dat we, niet alleen in Nederland, een kleine hausse in het genre beleven. Hoe zou dat komen? Wat maakt al dat extra werk voor de schrijver de moeite waard? Hoe trouw aan historische feiten moet het eindresultaat zijn? En: zeggen historische romans uiteindelijk niet veel meer over de tijd waarin ze geschreven worden, over nu dus, dan over vroeger?
We spreken met drie auteurs die elk op hun eigen wijze hebben laten zien het genre te beheersen.
Jan van Aken schreef over de pre-Romeinse- en de Romeinse tijd en over Middeleeuwen; De Ommegang stond op de shortlist voor de Libris-prijs en werd bekroond met de Bordewijk-prijs.
Nico Dros publiceerde onlangs Willem die Madoc maakte, een veelgeprezen roman over de onbekende auteur van het beroemde epos Van de Vos Reynaerde.
Gustaaf Peek bracht in het eveneens met bewondering ontvangen A.D, ondermeer het gruwelijke bestaan aan boord van een slavenschip tot leven.
Uw gastheren zijn Daan Heerma van Voss en Hans Maarten van den Brink

Corona-check van toepassing. Dwz bewijs (QR-code) van een officiële officiële test.

Vorige afleveringen 

‘Laten we praten’ Aflevering 3:

Het klassieke onderscheid tussen de schrijver als persoon en de vertelstem in een roman of een gedicht lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Er zijn literaire redenen om het eigen leven als grondstof te gebruiken, want dat kent de schrijver nou eenmaal als geen ander. Er zijn politiek-maatschappelijke redenen: waarom zou je je verschuilen achter een verteller als je een boodschap hebt? Lezers lijken er bovendien steeds meer prijs op te stellen dat een verhaal niet verzonnen is: boeken waarvan de schrijver ronduit toegeeft dat ze op het eigen leven zijn gebaseerd doen het opvallend goed in de bestseller-lijsten. Ze krijgen meer ruimte in de media, en dus ook van uitgeverijen. Maar is dat niet ook een beperking? Welke rol speelt de verbeelding dan nog?

De derde aflevering in de serie ‘Laten we Praten’ gaat over de voors en tegens van schrijven vanuit en over jezelf.

Met: Maria Barnas, Rosemarie Buikema, Marja Pruis en Niña Weijers.

‘Laten we praten’ Aflevering 2:

Wat is de plaats die schrijvers met een Caraïbische achtergrond in de Nederlandse literatuur en met naam schrijfster Astrid Roemer? Zij krijgt de belangrijkste prijs van het Nederlandse taalgebied. Wat omvat zo’n regeringsbesluit voor het idee van artistieke vrijheid? En in verband is het goed om daarbij rekening te houden met de specifieke geschiedenis en cultuur van Suriname en de Antillen?

Gasten: Yra van Dijk – Maria Vlaar – Johan Fretz – Stephan Sanders

‘Laten we praten’ Aflevering 1:

Hoe ver mag je in de literatuur gaan in het gebruik van de stem van een ander, vooral wanneer die een andere culturele en/of genderachtergrond heeft. Wanneer wordt teen verplaatsen-eigenen? Mag een auteur alles doen, zolang het maar goed geschreven is – of is er een politieke verantwoordelijkheid die hem beperkingen oplegt? En komt dat laatste dan neer op censuur, een inperking van de vrijheid van meningsuiting?

Gasten: Arjen van Veelen – Madeleijn van Nieuwenhuizen – Christine Otten – Dean Bowen

Audiostream aflevering 1: hier
Skip to toolbar